sunnuntai 13. lokakuuta 2013

Kirja-arvio, 'Blogit ja bisnes'

Syysloman kotitehtävä on lukea jokin markkinointiaiheinen kirja ja postailla siitä tänne blogiin. Kävin jokunen viikko sitten Turun pääkirjastossa ja vähän nihkeästi oli niteitä hyllyssä. Mukaan tarttui Blogit ja bisnes, by Robert Scoble & Shel Israel. Tätä olen junamatkoilla lukenut aamuin ja illoin, kuten kuvamateriaali todistaa:


Aihe on kiinnostava, mutta eniten kirjaa vaivaa sen vanhuus, sillä se on kirjoitettu vuonna 2006 ja Suomessa julkaistu 2008. Netin ja blogien maailmassa puhumme siis kivikautisista tiedoista enkä siksi voi suositella kirjaa, ainakaan ajatasaisena informaatiolähteenä.


Kirjan kiinnostavinta antia onkin koko bloggaamisen taustoihin perehtyminen, miksi blogit syntyivät, mitä niillä ensin tehtiin ja ketkä bloggasivat. Blogien alku onkin nettinörttien historiaa ja ohjelmistofirmat ovat tarinan keskiössä. Kirja keskittyy nimenomaan yritysmaailmaan ja tuo esiin miten suuryritykset ovat hyödyntäneet blogeja. Samalla verrataan kulttuurieroja bloggaamisessa, kuten miksi Euroopassa Ranskassa oltiin bloggaamisen aallonharjalla pidättyväisiin saksalaisiin verrattuna.


Itselleni parhaiten mieleen jäänyt tarina liittyy "maailman parhaaseen" Savile Row -räätäliin Thomas Masoniin, joka alkoi blogata saadakseen rahapulassa lisää asiakkaita - ei tosin omasta, vaan tuttavansa ideasta.

Tom Ritson & Thomas Mahon Savile Row, London
http://www.englishcut.com/
Räätäli kertoi blogissaan yksityiskohtaisesti miten mittatilauspuku tehdään, miten kankaat valitaan ja mitat otetaan. Blogi toi hänelle mainetta, kunniaa ja uusia tilauksia. Scoble ja Israel painottavatkin sitä, että olipa blogin pitäjä sitten suuryrityksen, kuten Microsoftin leivissä, tai yksityinen leipomoyrittäjä, tärkeintä on olla aidosti oma itsensä, intohimoisesti kiinnostunut siitä mistä kirjoittaa ja avoin yleisön kommenteille. Heidän mukaansa tylsät ihmiset kirjoittavat tylsiä blogeja.

I'm not boring, am I?

Eniten minua oikeastaan hämmästytti se, kuinka paljon kirja painotti bloggaamista keskustelemisena ja yhteisöllisyytenä. Sen ei tulisi olla yksisuuntaista tietovirtaa, vaan aloittaa osallistuvia viestiketjuja. Eli kärjistetysti blogit kaipaavat kommentoijia ollakseen olemassa.

Vuonna 2013 blogien maailma on kovin erilainen kuin kirjan ilmestymisen aikoihin vuonna 2006. Olisi varmastikin aiheellista lukea jokin uusi, aihetta eri näkökulmasta lähestyvä teos. Se, mikä ei ole vanhentunut, on, että blogit ovat tulleet jäädäkseen ja vaikuttavat yritysten julkisuuskuvaan erittäin mittavasti. Perinteiset markkinointikampanjat eivät enää tuota tarpeeksi tulosta ja kirjoittajat painottavatkin sitä, että bloggaaminen voi avata aivan uusia markkinoita ja mahdollisuuksia ja sen ylenkatsominen voi tulla kalliiksi. Myös negatiiviseen julkisuuteen tulee nykyään reagoida ripeästi ja on aina parempi pyytää anteeksi ja aloittaa uudelta pöydältä kuin ignoorata kommentoijat tai sulkea blogi vähin äänin.

Ainoa merkittävä miinus, mikä bloggaamiseen kirjassa liitetään, on sen viemä aika. Tämän olen itsekin huomannut. Toisaalta blogien positiivisia puolia onkin sitten runsaasti enemmän, joten eiköhän tässä plussalle mennä.

Jännä nähdä mitä markkinointiaiheisia kirjoja muut kurssilaisemme ovat löytäneet!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti