Aihe on kiinnostava, mutta eniten kirjaa vaivaa sen vanhuus, sillä se on kirjoitettu vuonna 2006 ja Suomessa julkaistu 2008. Netin ja blogien maailmassa puhumme siis kivikautisista tiedoista enkä siksi voi suositella kirjaa, ainakaan ajatasaisena informaatiolähteenä.
Kirjan kiinnostavinta antia onkin koko bloggaamisen taustoihin perehtyminen, miksi blogit syntyivät, mitä niillä ensin tehtiin ja ketkä bloggasivat. Blogien alku onkin nettinörttien historiaa ja ohjelmistofirmat ovat tarinan keskiössä. Kirja keskittyy nimenomaan yritysmaailmaan ja tuo esiin miten suuryritykset ovat hyödyntäneet blogeja. Samalla verrataan kulttuurieroja bloggaamisessa, kuten miksi Euroopassa Ranskassa oltiin bloggaamisen aallonharjalla pidättyväisiin saksalaisiin verrattuna.
Itselleni parhaiten mieleen jäänyt tarina liittyy "maailman parhaaseen" Savile Row -räätäliin Thomas Masoniin, joka alkoi blogata saadakseen rahapulassa lisää asiakkaita - ei tosin omasta, vaan tuttavansa ideasta.
http://www.englishcut.com/ |
I'm not boring, am I? |
Eniten minua oikeastaan hämmästytti se, kuinka paljon kirja painotti bloggaamista keskustelemisena ja yhteisöllisyytenä. Sen ei tulisi olla yksisuuntaista tietovirtaa, vaan aloittaa osallistuvia viestiketjuja. Eli kärjistetysti blogit kaipaavat kommentoijia ollakseen olemassa.
Ainoa merkittävä miinus, mikä bloggaamiseen kirjassa liitetään, on sen viemä aika. Tämän olen itsekin huomannut. Toisaalta blogien positiivisia puolia onkin sitten runsaasti enemmän, joten eiköhän tässä plussalle mennä.
Jännä nähdä mitä markkinointiaiheisia kirjoja muut kurssilaisemme ovat löytäneet!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti